Podstawowy obowiązek pracodawcy, czyli ewidencja czasu pracy.

Nie taki diabeł straszny jak go malują

Wielu Polaków każdego dnia decyduje się na zakładanie działalności gospodarczej. W ten sposób sami decydują o rozwoju swojej kariery zawodowej i zarobków. Nie przychodzi im do głowy, że lada moment będą musieli sobie zadać proste pytanie: “Co to właściwie ta ewidencja czasu pracy? Na czym polega?” Często praca we własnej firmie to dużo ponad 8 godzin dziennie. Jest to niejednokrotnie jedyny sposób na skuteczne rozwinięcie biznesu. Przychodzi jednak moment, kiedy praca w pojedynkę staje się niemożliwa. Potrzeba kolejnych rąk do działania, więc skład osobowy w firmie zaczyna się rozszerzać. Rozpoczyna się zatem nowy etap, jakim jest zatrudnianie pracowników. Wiąże się to z wieloma obowiązkami i wymaga dość szczegółowej znajomości Prawa Pracy.

Podstawy i problemy ewidencji czasu pracy

Pierwszym z obowiązków pracodawcy wobec pracownika jest ewidencjonowanie jego czasu pracy. Ewidencja czasu pracy – brzmi dość tajemniczo, jednak to nic innego jak stworzenie dokumentu, który codziennie aktualizowany będzie zawierał dokładny raport z dni i godzin spędzonych w firmie, a także ewentualnie ilość przepracowanych godzin nadliczbowych.

Przykładowy raport z elektronicznej ewidencji czasu pracy.

Przykładowy raport z elektronicznej ewidencji czasu pracy.

Ustawodawca nie narzuca sposobu ewidencjonowania czasu pracy. Chcąc jednak prowadzić tą dokumentację w tradycyjny, papierowy sposób, należy uzbroić się w cierpliwość i powierzyć to zadanie osobie bardzo skrupulatnej, bowiem kontrola ewidencji czasu pracy musi być prowadzona bardzo dokładnie. Indywidualna karta ewidencji czasu pracy stanowi podstawę do naliczania wynagrodzenia za pracę w danym okresie rozliczeniowym, oraz wszystkich świadczeń z nim związanych. Zadanie staje się trudniejsze, kiedy praca wykonywana jest w systemie zmianowym bądź nadgodziny pojawiają się w niekontrolowany, trudny do przewidzenia sposób.

Postępowe rozwiązanie RCP

Zawiłość zadania może niektórych przerażać. Jednak aby uniknąć niepotrzebnego stresu, zaoszczędzić czas i zyskać pewność rzetelnego prowadzenia dokumentacji, warto w ślad za zatrudnieniem pierwszego pracownika zaopatrzyć firmę w elektroniczną ewidencję czasu pracy dopuszczoną przez Ustawodawcę.

Elektroniczna ewidencja czasu pracy to rozwiązanie służące skutecznej kontroli czasu pracy, w skład którego wchodzą najczęściej: rejestrator umieszczony w miejscu pracy, a także oprogramowanie umożliwiające uzyskanie konkretnych informacji. Rozwiązaniem godnym zauważenia może być Czas.pro – metoda RCP skierowana do większości właścicieli firm, którzy zatrudniają pracowników i potrzebują rozwiązania wspierającego ewidencję czasu pracy.

Instalacja systemu możliwa jest niemal wszędzie, a uniwersalny mechanizm ewidencji czasu pracy zapewnia łatwość wdrożenia, intuicyjność działania oraz prostotę obsługi. Dane z urządzenia w postaci raportów osiągalne są z każdej maszyny posiadającej dostęp do Internetu i przeglądarkę. Dzięki temu z łatwością można stworzyć zestawienia informujące o rzeczywistym czasie pracy pracowników.

Idź z duchem czasu

Ewidencja czasu pracy nie musi być zatem trudnym do ogarnięcia dokumentem. Omówiona ewidencja jest rozwiązaniem przyjaznym dla każdego pracodawcy, pozwalającym na realizowanie nakładanych przez prawo obowiązków, a także ułatwiającym naliczenie prawidłowego wynagrodzenia podwładnym.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 9.3/10 (3 głosów )
VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: +3 (z 3 głosów)
Podstawowy obowiązek pracodawcy, czyli ewidencja czasu pracy., 9.3 out of 10 based on 3 ratings